Ni hao - Reisverslag uit Beijing, China van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Ni hao - Reisverslag uit Beijing, China van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Ni hao

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

17 Mei 2009 | China, Beijing

Ni hao,
Na een druk programma vandaag toch nog even een plekje gevonden waar ik kan internetten. Zoals ik al schreef, een paar dagen in Beijing is te kort. We hadden misschien ook teveel op ons lijstje gezet :)
Donderdag de reis begonnen waar we al heel lang naar uit hebben gekeken. De reis ging voorspoedig, en de stop in Wenen was helemaal niet vervelend. Lekker een kop koffie gedronken bij Starbucks. Erg lekker. Helaas weinig kunnen slapen in het vliegtuig, omdat een vervelend mannetje die bij me in de buurt zat vons dat hij recht had op 3 plekken om te kunnen liggen, maar een andere passagier was het er niet mee eens. De hele nacht heeft hij lopen %#^^$@$(*^@$%#_(^$. Verder was de reis prima. Het eten erg goed, en vriendelijk personeel. In Beijing aangekomen hadden we inmiddels de groep al compleet bij elkaar gevonden. Na een tijdje bij de lopende band gestaan kregen we een bericht dat onze koffers er niet waren (van onze groep). Dit schept gelijk een band. Na allemaal formulieren ingevuld te hebben kregen we (2 uur later) een toilettasje voor de eerste dag(-en). Erg grappig. We waren zo blij als een stel kinderen met een tandenborstel, zeepje, deo en een wit t-shirt maat XXL. Met ons tasje snel naar onze reisleidster gegaan die inmiddels ook al een tijdje stond te wachten.
Na het inchecken in het hotel nog even de buurt verkend en naar de kolenberg (achterzijde verboden stad) gegaan. Hier heb je een prachtig uitzicht over de daken van de verboden stad en de omgeving. Hier zijn Pa en ik als keizer en keizerin verkleed op de foto gegaan (net zoiets als in Volendam)hihihi erg grappig.
Daarna hebben we gezamen lijk met de groep gegeten bij een (chinees)restaurantje. Met z'n allen aan ronde tafels op een binnenplaatsje versiert met alemaal rode lantaarns (en "kerst"-versiering). Dorien (onze reisleidster) heeft ons toen nog tips gegeven voor aankomende dagen.
Vrijdag op zaterdagnacht goed geslapen in m'n nieuwe witte shirt. 's Morgens hoefde we niet na te denken welke kleding we aan zouden trekken. We hadden weinig keuze :)
Na een ontbijtje van dumpling (gestoomde hapjes) bij een lokaal restaurantje zijn we naar de metro gelopen om naar het Zomerpaleis te gaan. Onderweg kwamen we een gezondheidsmarkt/braderie tegen waar Pa z'n bloeddruk nog even heeft laten meten. Na de metro het laatste stukje met een taxi (12 yuan).
Geweldig mooi paleis buiten de stad met een enorme tuin en een groot meer met heel veel bootjes. We hadden er prachtig weer bij (beetje bewolkt, dus niet te warm). Nadat we alles hadden bekeken zijn we met een drakenboot het meer overgestoken om weer terug te komen bij de uitgang. Hier hebben we na een tijd onderhandelen een fietstaxi genomen voor 20 yuan. Samen in het fietsje richting het dichtstbijzijnde metrostation. Hij fietste behoorlijk door. Over de snelweg, over een kruising, een brug over, via de stoep tussen paaltjes door naar de overkant van de weg om daar een stukje te spookrijden. Hij wist de kortste weg. Bij het station aangekomen wilde we hem een fooitje geven, maar hij kwam zelf met de verrassing dat de prijs niet per rit was, maar per persoon. Daar trapten we niet in, en die fooi kon hij ook op z'n buik schrijven.
Op de terugweg wilden we nog even naar Silk-market om te gaan shoppen. Hier heb ik eerst maar eens een zijde pyama gekocht voor het geval dat m'n rugzak niet zou komen. Verder teveel om op te noemen gekocht. We zijn helemaal los gegaan. De eerste kadootjes souvenirs zijn gekocht. Het was zonder dat we er erg in hadden 21:00 uur geworden. Snel een snackje genomen en met de metro terug gegaan richting het hotel. We dachten dat het vanaf de metro niet zo heel ver lopen was, maar op een kaart van een enorme grote stad op een A4-tje, lijkt alles heel dichtbij. Na ongeveer 2 uur lopen hebben we toch maar een taxi aangehouden. In het hotel kregen we bericht dat de koffers (gelukkig) waren aagekomen. Moe maar voldaan naar bed gegaan.
Vanmorgen vroeg uit bed om naar het park bij de Hemeltempel te gaan om mee te doen met tai-chi, dans, zang, muziek, badminton enz. Ik heb heel veel gefilmd.
Tussen de middag gegeten bij "ons" vegetarisch restaurantje bij de Lamatempel en de tempel van Confusius. Beide tempels hebben we bezocht. Daarna naar de bel en drumtoren gegaan en vanavond naar een Kunfu-voorstelling geweest. Was heel indrukwekkend om te zien wat ze daar allemaal deden. Gevechten, dans, zang, een aantal mannen die een gietijzeren staaf op hun hoofd kapot sloegen... (ook hingen er nog een paar in de gordijnen zoals Cirque du Soleil). Het was een drukke maar gezellige dag.
Morgen gaan we een stuk lopen (klimmen en klauteren) op de muur, en eind van de dag pakken we de nachttrein naar Pingyao (iets langer dan 12 uur in de trein).
Tot het volgend bericht.
Liefs van Jur en Jootje

• 17 Mei 2009 - 16:15

Mir:

Heejj Gelukkeling,

Wat een lekker verhaal, het is net of ik een kwartiertje met je aan het beppen ben geweest. Wat een feest zo'n reis.

Greetz, Mir.

• 17 Mei 2009 - 16:58

Jessica:

hi jo en oom jurrie

leuk om allemaal te lezen echt super gaaf allemaal gaat het verder wel goed? goede reis verder.

liefs jessica

• 17 Mei 2009 - 18:11

Thea:

Hallo Jolanda en Jur,

Het is gelukt. Ik kan de reis ook volgen. Hardstikke leuk.
    Hou je je vader een beetje in toom?!
    Veel plezier in de trein hopelijk geen chinees gesnurk. Liefs van Thea

• 17 Mei 2009 - 18:40

Gert:

Hoi Piepeloi,

Druk, druk, druk, druk. Maar wel errug leuk allemaal en wat avontuurlijk zo met z'n tweeën. Ga maar ff lekker uitrusten tijdens die treinrit, dan kunnen jullie de klim naar het dak beter aan, toch? Xxl-shirtje, zijden pyamaatje, in de gordijnen, ja het is inderdaad weer een leuke Circus om de Zon. Geniet ervan!!

Groetjes Gert & Ma

• 17 Mei 2009 - 19:09

Marieke:

Dat is nog eens wat anders dan een druilerige zondag in Nederland...ou nou wat een reis zeg...je zou er moe van worden. Je geniet er van met volle teugen. Veel plezier nog !
    Gr,
    Marieke

• 18 Mei 2009 - 08:16

Petra:

Wat een mooi begin!! Maar je weet wat je vorig jaar tegen mij zei he? Niet te veel op een dag... Geniet ervan!

Liefs Petra

• 18 Mei 2009 - 09:19

Alwin:

Hoi Jootje,

Hmmm...... die trip klinkt goed, zeg!! Klinkt natuurlijk afgezaagd als ik zeg dat ik jaloers ben, maar ben het echt wel!!!!! Hoop dat jij en je pa genieten.
    Groeten, Alwin.

• 18 Mei 2009 - 12:39

Jan:

Ik ben blij dat jullie genoten hebben van het zomerpaleis. zo te lezen heeft Jur de Beijing marathon voor de tweede keer gelopen en jij Jo voor de eerste keer.
    Ik denk dat je wel goed zal slapen in de trein naar dat geklim en gekruip op de muur.

Veel plezier in Pingyao.
    Je maakt me erg lekker met dat dumpling ontbijt.
    Geniet verder.

Jan

• 18 Mei 2009 - 17:01

Jesse Teiwes:

Lieve Jolanda,

Ik vind het heel leuk dat je op vakantie bent maar ik vind het wel jammer dat je niet bij ons bent. Heb je het leuk daar? Overmorgen ben ik jarig, jammer dat je er niet bij bent maar als je terug bent eten we samen wel een taartje!
    Heel veel plezier in China en tot gauw weer!
    Dikke kus
    Jesse

• 18 Mei 2009 - 19:15

Wilma:

Uit je verhaal lees ik dat jullie volop genieten. En ach 2 uur lopen is alvast een goede oefening voor de Himalaya. Koop niet teveel, het moet ook allemaal weer mee naar huis. Geniet van jullie prachtige reis.

• 21 Mei 2009 - 19:56

Marit:

He Jo, het blijft wel wat tussen jou en die fietstaxi's he. Eerts wordt je een heel eind nuiten de stad afgezet en nu weer een oplichter. Je blijft het hoofd koel houden.

• 22 Mei 2009 - 06:45

Mir:

Kiek-e-boe,
    Waar ben je nu:-)?

Hemelvaartsdag was hier op zijn Nederlands; de zon was in gevecht met wat wolken met als resultaat 2 drupjes. Voor het eerst sinds lange tijd weer 'Ketelbrug' getikt. Kortom, je mist hier niets; het wacht allemaal op je voor als je terug bent. Maak er wat moois van; Mir.