Weet niet waar ik moet beginnen met m'n verhaal - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Weet niet waar ik moet beginnen met m'n verhaal - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Weet niet waar ik moet beginnen met m'n verhaal

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

29 Mei 2009 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

Ik weet op dit moment niet goed waar ik zal beginnen met m'n verhaal. We hebben inmiddels al weer zoveel dingen meegemaakt.
Vandaag ben ik met Wendy en Hanneke in een nonnenklooster geweest. Heel bijzonder om het klooster te bekijken en de rituelen te zien. Het is een klein niet toeristisch klooster waar heel veel pelgrims komen. In Lhasa is het op dit moment erg druk met pelgrims omdat het op dit moment Saka-Dawa-festival is (viering van de geboorte, verlichting en sterven van Boeddha)
Goed, waar was ik de vorige keer met m'n verhaal gebleven.. We zijn met het vliegtuig naar Langzou gevlogen. Het was helder weer, dus konden onderweg genieten van de verschillende mooie landschappen. Rijstvelden, afgewisseld met bergen en woestijn. In Langzou 's avonds de specialiteit beefnoedels gegeten. Voor anderhalve euro een uitgebreide kom soep met rundvlees, ei, komkommersalade, wortelsalade, vlees met paprika, een flesje cola en een demonstratie hoe de noedels gemaakt worden. Als verrassing kregen we nog een tweede kom soep (ook weer zo groot dat je er in nederland wel met 3 personen van kunt eten). We kregen het dus geen van allen op.
Op de Gele rivier hebben we gezien hoe je met huiden van schapen en runderen kunt varen. Opgeblazen huiden onder een vlotje. We konden op de stroom van de Gele Rivier mee, maar hebben dat toch maar niet gedaan (zag er niet zo veilig uit).
De volgende dag zijn we naar de grotten van Bingli Si (duizend boeddhagrotten) in de buurt van Xining geweest. WOW!, wat een fantastische dag. Eerst een stuk met de bus, en daarna met een supersnelle overdekte speedboot (10 persoons) over een groot stuwmeer heen.Yoehoe! Suppergaaf! Na een half uur over het water scheuren kwamen we aan bij de grotten. Prachtige Boeddhabeelden gehouwen uit de rotsen. Heel indrukwekkend. Later zijn we met jeepjes door een rivierbedding gereden naar een kloostertje. Hier zijn nog 4 monniken actief. We werden door een monnik welkom geheten en kregen een rondleiding door het klooster en zijn huis en onderkomen. We kregen thee aangeboden en een vreselijk hard koekje. Wat een geweldig mooie natuur, sfeer en energie bij dit klooster. Ik (en nog een aantal anderen van de groep) wilde er graag nog een aantal dagen blijven. Maar ja, over een paar dagen naar Lhasa, dat wilde ik ook niet missen. Dus toch maar weer met de jeep en de supersnelle speedboot weer terug gegaan naar de bus...
Terug in Xining hebben we nog even gewinkeld in hele mooie outdoorwinkels, en hebben mensen gekeken. De mensen zijn hier heel mooi. Je kunt zien dat we in de buurt van Tibet komen. Veel mensen van het platte land komen hier winkelen. Prachtige klederdrachten gezien. En wij zijn voor hun net zoveel bekijks als zij voor ons. 's Avonds met de nachttrein naar Lhasa. Op het station weer een mooi toiletje gebruikt. In een ruimte lage schotjes waar je als je gehurkt zit net achter kan zitten. Vier van die hokjes naast elkaar met een greppel eronder, waar af en toe een hoos water doorheen komt. Aan de overkant van de ruimte ook 4 hokjes. Het was weer een hele belevenis (inclusief de geur).
In de trein al snel gaan slapen. Na wat hazeslaapjes ben ik om kwart over 5 maar uit bed geklommen. Ik lag op het bovenste bed (3 hoog) in de hardsleeper. Zo kon ik mooi zonsopkomst meemaken. Wat een bizar landschap. Na enorme zandvlaktes kregen we sneeuw, sneeuwvlaktes en sneeuwstormen (best wel vreemd om sneeuw te hebben eind mei) We zaten inmiddels al wel op hoogte. We hebben de 5074 meter boven de zeespiegel gehaald, en dat was te merken. Dorst en hoofdpijn. We moeten veel drinken. Buiten de 2 liter water om die je gewoonlijk per dag moet drinken, krijgen we er per 1000 meter nog een liter bij. Je begrijpt dat je er dan best wel druk mee bent.
Met veel drinken en wat paracetamol heb ik me kunnen redden.
Na 25 uur in de trein kwamen we dan eindelijk aan in Lhasa. WOW, wat geweldig om het Potalapaleis in het echt te zien. Snel met een paracetamol naar bed om een beetje te aclimatiseren. Lhasa ligt op ongeveer 3700 meter. Dus ook hier veel drinken.
De volgende dag (dat was gisteren) naar het Potalapaleis geweest. Heel veel trappen op om een aantal van de 1000 vertrekken te kunnen bekijken. Raar in in het huis van de Dalai Lama te kijken terwijl hij er niet mag komen.
Heel veel prachtige tombes en Boeddhabeelden, enz, enz. Wat een rijkdom. In het park achter het paleis hebben we met de pelgrims een ronde gelopen langs de gebedsmolens. In het theehuis hebben we tussen de lokale bevolking gegeten en ons eerste kopje yakboterthee gedronken. Na 3 slokjes kon m'n lichaam het niet meer aan. Brrr... ik weet nu waar het woord yakkes vandaan komt.
Volgens de geleerden smaakt het naar witte chocola, bloemkoolsaus in combinatie met champignonnensoep.
's Middags na een middagdutje rondgekeken op straat en naar de mooie mensen gekeken. Sommige pelgrims hebben hun geitje mee, die dan ook over straat loopt.
's Avonds naar een voorstelling geweest met een buffet met Tibetaanse gerechten en zang en dans. Erg grappig en kneuterig (enorm gelachen).
Nog even een verhaaltje over een toilet. In het Potalapaleis kun je ook naar het toilet. Er zijn 2 gleuven van 20x100cm waar je boven kunt hangen. Als je hierdoos naar beneden kijkt, zie je je behoefte ongeveer 20 meter lager op een bult vallen. Best wel diep, en niet geschikt voor mensen met hoogtevrees ;)
Tot een later bericht. Pa en ik gaan nu naar de Jokhangtempel en de Bakhor. Jullie zien binnenkort het volgende berichtje wel verschijnen.



  • 29 Mei 2009 - 10:09

    Jessica:

    hi nicht en oom

    leuk zeg echt gaaf alles wat jullie zien en meemaken. hopelijk nog niet erg ziek geweest. ik heb hoogtevrees haha dus dat is niks voor mij.

    liefs x jesscia gr aan oom jurrie

  • 29 Mei 2009 - 11:06

    Nienke:

    WOW!! Klinkt allemaal weer heel mooi, een ware belevenis met prachtige indrukken. Kon ik maar even over je schouder mee spieken en de sfeer opsnuiven.
    Hopelijk ben je inmiddels gewend aan de hoogte en doet je hoofd niet meer zo'n pijn.

    Liefs Nien

  • 29 Mei 2009 - 13:47

    Miep Tee:

    Ha lieve nicht en zwager!!
    Wat verrassend dit schitterende verslag van alles wat jullie meemaken!! Als ik het eerder had geweten was ik al veeeeel eerder mee gaan lezen(ook vorig jaar!) Voorlopig heb ik weer eens iets te doen: ALLES lezen! Fantastisch! Ik geniet ervan en jullie al helemaal WauW Liefs uit (gelukkig ook weer) Nederland met betere temperaturen (maar het haalt niet bij die van jullie... en ik zal jullie zo dadelijk ook even bij Willem promoten..haha)

  • 29 Mei 2009 - 17:33

    Thea:

    Net het reisverslag gelezen. Jolanda je kunt wel een boek schrijven, je hebt talent!
    Je hebt natuurlijk niet alleen hoofdpijn van de hoogte maar ook van al de indrukken die je in je op moet nemen.
    Weet niet of ik nog voor mijn vakantie iets van je kan lezen, maar dat doe ik dan vlug als ik weer thuis ben.
    Doen jullie voorzichtig met de trektocht? Al dat drinken is niets voor mij. Goede reis nog verder en kom veilig weer terug. Kijk naar jullie uit. Geniet nog maar lekker.

  • 29 Mei 2009 - 20:37

    Bert,secr. EEEEETC:

    Fijn te lezen op welke wijze jullie zeer ondernemend van alles genieten. Wij zijn zeer benieuwd naar Jur zijn mondelinge verslag. Geniet van alles, let op de bloeddruk Jur (ja ik heb alles goed gelezen), en kom gezond weer terug.
    En Jolanda, knijpt je vader je ook zo vreselijk af zoals hij dat bij ons elke zaterdag ook doet? Hartelijke groeten van alle vrienden van onze EEEEETC.

  • 30 Mei 2009 - 09:28

    Jesse & Moon:

    lieve jo

    wat een avontuur zeg! We zijn benieuwd naar de foto's. ik hoop dat je gauw weer terug bent liefs jesse bert en moon

  • 31 Mei 2009 - 08:28

    Jan:

    Al dat water drinken en paracetamol slikken lijkt aardig op de zondag en maandag naar het botterweekend!!!
    Verder geniet van jullie verhalen. Wij hopen mooie foto"s te zien van de kleurrijke pelgrimsgangers. Jo bestaan er ook Jak "Burgers" bij de loakele MC Donalds.
    Ik denk dat Jur geen marathon training doet op deze hoogte.

    Groetjes en geniet

    Jan en Jacq

  • 31 Mei 2009 - 12:20

    Wendy V:

    Het is echt genieten !! vooral die wc's doen het 'm ..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 10 Mei 2008
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 29243

Voorgaande reizen:

05 April 2017 - 01 Mei 2017

opnieuw naar het dak van de wereld

06 Maart 2016 - 03 April 2016

cái chùy (goedendag op z'n vietnamees)

25 Maart 2015 - 16 April 2015

Route de Maya's

23 Maart 2013 - 08 April 2013

Ayubowan SriLanka

05 Mei 2012 - 03 Juni 2012

Cavia's in Peru, Chili & Bolivia

13 Februari 2011 - 24 Februari 2011

Ayubowan

14 Mei 2009 - 12 Juni 2009

Naar het dak van de wereld

Landen bezocht: