Yak, yak, yak - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Yak, yak, yak - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Yak, yak, yak

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

31 Mei 2009 | Nederland, Amsterdam

Hallo,

Het is eergisteren niet gelukt om op tijd bij de Jokhangtempel te zijn. We waren op weg, maar konden in eerste instantie de ingang niet vinden. We zijn toen met de pelgrims een rondje meegelopen, zodat we konden zoeken naar de ingang. Onderweg werden we uitgenodigd (met handen en voeten)door Joentsoe, een tibetaanse non om met haar mee te gaan naar haar huis. Dit wilde we niet afslaan. Erg leuk om te zien hoe hier in Tibet mensen in de stad wonen. We kregen thee aangeboden. Ik was even bang dat het yakboterthee zou zijn, maar gelukkig was het gewone thee. We probeerden met het boekje wat en hoe in het chinees een gesprek te voeren, want Joentsoe sprak geen engels. Maar later bleek dat ze ook geen chinees kon lezen. Best wel moeilijk om dan te communiceren, maar met handen en voeten zijn we toch iets van elkaar te weten gekomen. We hebben heel veel lol gehad, en hebben ook verschillende foto's gemaakt. Grappig dat tibetanen hun tong uitsteken om elkaar te begroeten. Hier hebben we enorm om gelachen. 's Avonds hebben we bij Makye Amye gegeten. Dit is een restaurantje met een boventerras met uitzicht op de barkhor. Prachtig om de pelgrims te zien lopen. Jammer dat we geen film of foto's mochten maken. We mogen namenlijk geen foto's of film maken van militairen. En aangezien die op elke hoek van de straat staan, en door de straat lopen (zeker in het centrum van de stad), ze stonden zelfs op het dak naast het dakterras van Makye Amye. Erg jammer, maar we wilden ook geen risico nemen.
Gisterenochtend zijn we na het ontbijt naar de Jokhang gegaan, want die moeten we toch gezien hebben nu we in Lhasa zijn. Dit is de meest heilige tempel van Tibet. Erg indrukwekkend. 's Middags naar het Sera-klooster geweest (met de plaatselijke bus). Prachtig om de monniken bezig te zien met hun "gebeden" en 's middags te zien debatteren (ook hier in het klooster hangen diverse chinese camera's).
S' Avonds gegeten bij Dunya (een westers restaurantje waarvan de eigenaar uit nederland komt).
Vandaag op tijd ontbijt gehad. Daarna met de hele groep naar het Gandenklooster gegaan. Dit is een van de belangrijke kloosters in Tibet. Deze klooster is in de culturele revolutie bijna helemaal verwoest, maar is na 1959 weer opgebouwd. Wat ik vooral heel mooi vond is de kora (pelgrimsronde) die we na het bezoek van het klooster hebben gelopen. Prachtig om in de bergen te lopen op 4300-4400 meter, met fantastische vergezichten over de vlakte onder ons. Om onder duizenden wapperende vlaggetjes te lopen, langs diepe afgronden (best spannend af en toe) en langs kleine tempeltjes. We hebben gieren zien vliegen (enorm grote vogels), en verder was het heerlijk om in de natuur te zijn.
Nog even over de tibetaanse-toiletjes: In het Ganden op een duo-toiletje geweest. Eerst over een gammel houten bruggetje naar het pishok gelopen, daar zaten 2 gleuven naast elkaar met weer een enorme diepte. Ook voelde je de wind onder je door komen. Het was weer een hele ervaring.
Over de geuren in Tibet: Overal ruik en zie je Yakboter. Het zit in de thee, ze branden het in de tempels, je hebt er speciale winkels voor. Als je in tempels loopt, moet je uitkijken dat je niet uitglijd vanwege de vettigheid op de grond, trapleuningen en alles wat je maar kunt vasthouden is vet. De geur is wisselend, maar meestal denk ik aan zwitserse strooikaas, maar dan een tikje erger van geur.
Een andere (nu inmiddels bekende geur) is die van de toiletten. Hierbij moet ik het meest denken aan het apenhuis in de dierentuin.
Jacq, je had voordat ik op vakantie ging gelijk. Je kunt foto's maken, je kunt filmen, maar de geur en het gevoel kun je niet vastleggen.
We genieten nog met volle teugen, al hoewel we beiden een klein beetje tempel-/klooster-/boeddha-moe zijn geworden. De boeddha's die we hebben gezien zijn niet meer te tellen (tientallen duizenden en duizenden)
Morgen gaan we op trektocht om het Yamdruk Tso heen (turkoois meer). Ik heb er heel veel zin in.

O ja, ik ben voorlopig niet per mobiel bereikbaar.

Groetjes en liefs van Jolanda

• 31 Mei 2009 - 16:21

Annita:

Weer zo'n mooi verhaal! Het is iedere keer weer genieten bij het lezen. Hier gaat alles goed! We proberen je woensdag even te bellen! Veel plezier en geniet!(nog meer)
    Dikke kussen, Mia, Anna. Emma. Casper en Annita

• 31 Mei 2009 - 20:42

Thea:

Hallo Jolanda,

Net nog even gekeken of ik een e-mail had. Ja hoor van jou. Hardstikke leuk.
    Ook zoals je ziet je reisverslag meteen gelezen. Wat een reis maken jullie. Zoveel indrukken die jullie opdoen. Blijf via de sms van je vader redelijk op de hoogte. Zal wel stil zijn de aankomende dagen.
    Heb nog geprobeerd om hem te bellen niet gelukt. Als je dit nog op tijd leest wens ik de een hele prettige verjaardag op het dak van de wereld. Ga straks ook weg dus heb ik afleiding. Ben benieuwd wat je dan allemaal weer geschreven hebt.
    Goede reis ook namens Jo.

• 31 Mei 2009 - 21:00

Marieke:

Wat een berichten weer over vooral eten en het afvoeren daarvan. wat een ervaringen.. Je zou bijna gaan verlangen naar je eigen "stal". Gelukkig geniet je volop. Ben benieuwd waar je bent op je verjaardag.
    Groeten van de van loo'tjes.

• 31 Mei 2009 - 23:12

Gert:

Hallo Jo en pa

Jullie krijgen de groetjes van mij en mijn moeder. Geniet ervan en alvast gefeliciteerd met je verjaardag, ik ga geen sms-jes sturen naar China als je toch niet bereikbaar bent de komende dagen.

• 01 Juni 2009 - 10:44

Tamara En Marco:

Hoi Jolanda en Jur,

Via mijn vader deze website ontdekt. Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Geniet volop van al deze bijzondere dingen (en geuren!!) en wij zullen jullie verslagen op de voet volgen!!

Groetjes Marco, Tamara, Jelmer en Mika

• 02 Juni 2009 - 07:44

Edwin:

Hallo Jolanda,

het moet een fantastische reis zijn....Voor straks een fijne verjaardag gewenst op het dak van de wereld.

Geniet er nog even van.

• 02 Juni 2009 - 17:54

Jesse, Moon & Bert:

Hieperdepiep!!!!!!!!!

Jootje van harte gefeliciteerd met je verjaardag, over 4 uurtjes ben je jarig!
    We hopen dat we dit bericht kunnen versturen want onze mail ligt eruit. Wijfie ben benieuwd of je je verjaardag kan vieren zoals je bedacht had, hdat horen we wel als je terug bent. Iniedergeval een hele bijzondere dag gewenst, dikke kus van ons.
    ps: Gisteren bij Da piedro gegeten was weer errug lekker!

Doeg,

de Teiwessen

• 02 Juni 2009 - 19:52

Jolanda:

Hoi jolanda ik wil je even feliciteren met je verjaardag maak er een mooie dag van.
    Groetjes Jolanda

• 02 Juni 2009 - 22:34

Alwn:

Hoi Jootje,

't Is vandaag de 3e en volgens mij betekent het dat je jarig bent!!! Van harte gefeliciteerd, hoop dat je weer mag gneieten van een fantastische dag.

• 03 Juni 2009 - 04:41

Jan En Jacq:

Jo een fijne verjaardag gewenst. Ik hoop dat je vanavond iets vind om lekker te kunnen gaan eten. Rustig aan met een biertje op die hoogte.
    Groetjes aan Jur. Heb je nog blaren gelopen en hoe was het om op die hoogte een hele dagen te wandelen?

liefs Jan en Jacq

• 03 Juni 2009 - 05:57

Meer:

Olá Top'r,
    Ik geniet van je verhalen en ik ben erg blij dat het zo een mooie reis met je pappa is. Desalniettemin kan ik ook niet wachten je weer welkom te heten in ons mooie landje. Alles gaat op rolletjes, maar het is toch leuker met Teeuwen in de buurt:-)).

Maak er nog wat moois van, jullie verdienen het! Tot gauw en lieve groet van Mir.

• 03 Juni 2009 - 05:58

Mir:

En o ja ... HIEPerdePIEP HOERA natúúrlijk met je verjaring vandaag!

• 03 Juni 2009 - 07:10

Wilma:

Jolanda een hele fijne verjaardag gewenst!
    Ik geniet van je heerlijke verhalen. Helemaal in de stijl zoals jij bent. Knuffel en nog veel plezier.

• 05 Juni 2009 - 18:23

Tante Mp En Ome Jw:

Jolanda, Van harte gefeliciteerd van ons!!! Jur, jij met je dochter! welliswaar drie dagen te laat maar jullie lezen het toch ook niet eerder toch? Flauw hoor dat de Dalai Lama niet op je feestje mocht zijn. Nou wij hebben hem van koffie voorzien hoor, omdat jij het niet doet. Vond ie geloof ik wel leuk. Hee, we zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen en foto's. Doe voorzichtig en we hopen snel weer nieuwe berichten te lezen. Groetjes van ons. M en W

• 06 Juni 2009 - 16:50

Marit:

Hoi Jolanda en vader,
    Wat maken jullie veel mee in korte tijd zeg! Als jullie terug zijn, eerst even rustig aan doen en "vernederlandsen". Iedereen is erg gastvrij, zo te lezen. Jullie in Tibet, de Daila Lama in Nederland. Wat een man zeg! Geniet van alles wat nog komen gaat! Groetjes, Marit

• 06 Juni 2009 - 17:47

Thea:

Had een kort berichtje gemaakt.- Maar niet kort genoeg.
    Verbinding verbroken. Dus wens jullie nog een paar fijne dagen van Jo en mij uit Andorra.
    Geniet nog maar lekker want het is bijna voorbij.