A Salam - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu A Salam - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

A Salam

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

24 Mei 2008 | Jordanië, Amman

A Salam (ofzoiets)
Gisteren een goede reis gehad. Met de trein naar Schiphol, en daar het vliegtuig gepakt naar Jordanie.
In Amman op de luchthaven eerst maar een sigaretje gerookt. Op schiphol mag dat nergens meer, en in het vliegtuig al helemaal niet. Ik had er dus wel weer zin in. Gewoon in de aankomsthal staan gezellige zitjes met asbakken erbij. De niet rokers kunnen er gewoon bij komen zitten of blijven staan. Best grappig zo'n verschil met Nederland.
In de aankomsthal de overige mensen van de groep ontmoet. Een groepje van 12 man, de eerste indruk is goed. We zijn door onze reisleidster opgehaald, en zijn met een busje naar het hotel gebracht. Onderweg heel veel mensen aan de kant van de snelweg zien picknicken. Met vuurtjes in de berm. Beetje vreemd, maar alleen langs de snelweg staan wat boompjes en is een groenstrook waar ze kunnen zitten. De rest is erg dor en kaal.
In het hotel aangekomen, de kamers bekeken en de aankomende dagen besproken. We gaan een hoop doen en beleven. Nog even gebruik gemaakt van het buffet, en op tijd naar bed.
Vanmorgen vroeg op. Pa en ik wilde voor het ontbijt nog even zwemmen in het zwembad bij het hotel, maar die ging pas om 8 uur open. jammer hoor, maar achteraf was dit geen probleem. We hebben vandaag genoeg gezwommen.
Na het ontbijt, om half 9 vertrokken naar Jerash. Dit wordt ook wel het Pompeji van het oosten genoemd. Prachtige oude romijnse stad met heel veel goed bewaarde gebouwen.Deze stad heeft heel lang onder het zand gelegen, en is hierdoor erg goed bewaard gebleven. Jan, ook hier heeeeel veeel zuiltjes. Prachtige poorten, tempels en theaters. Als je daar loopt waan je je een paar duizend jaar geleden. In de ruine (sorry op z'n arabisch toetsenbord kan ik de leestekens niet goed vinden. Misschien staan er wel teveel op) van Artemis heb ik een kopje koffie gedronken. Gekookte koffie uit zo'n mooie ketel op het vuur. De prutjeskoffie wordt gedronken met suiker en kardamon. Best lekker.
Na het bezichtigen van die indrukwekkende stad met de bus naar de Dode Zee gegaan. Onderweg nog even gestopt op het punt van het zeeniveau. De dode Zee ligt namenlijk 400 meter onder de zeespiegel. Eerst nog even gebruik gemaakt van een warme lunch in een restaurant bij het meer. Daarna een "duik" in de zee genomen. Wel voorzichtig, want van dit zoute water wil je niets in je mond of in je ogen krijgen. Heel bijzonder om daar te drijven. Je kunt er drijven zonder te watertrappelen. Je kunt en drijven met je benen boven water. Heel grappig allemaal. Je huid voelt na het zwemmen heel zacht en een beetje vettig aan. Ook kon je je laten insmeren met zwarte modder uit de Dode Zee door 2 jonge mannen. Je begrijpt het al, dat hebben we laten doen. We stonden als kleine negertjes te drogen in de zon, waarna we de modder weer mochten afspoelen in zee. Dit viel nog niet mee. Jammer dat ik op dit moment geen foto's op de site kan plaatsen (hihihih). In een winkeltje heb ik nog wat dodezeeproducten gekocht, maar ook zelf heb ik stukjes zoutsteen gezocht. Echt het werkt. Ik zie er op dit moment al 20 jaar jonger uit.
Vanavond hebben we gegeten in een bijzonder restaurant. We zaten in een tent aan lage tafels met daarop grote koperen schalen. Deze schalen werden gevuld werden met allemaal lekkere groenten en dipjes. Hierbij kregen we naan en hele grote dunne pannekoeken. Ik heb geen idee hoe het allemaal heet, maar het was erg lekker. Jan en Jacq, dit restaurant komt ook op de lijst voor onze culinaire wereldreis.

Verder over het land, ik vind het allemaal dor en kaal. Alles heeft ongeveer dezelfde kleur, zand, rotsen van zandsteen, het gras en de huizen hebben allemaal dezelfde kleur. Al hoewel we vandaag in een vallei zijn geweest waar ze heel veel groenten verbouwen, toch vond ik het nog steeds kleurloos.
En ehh, die rijke oliesjeik neem ik niet mee naar huis. Ze hebben in Jordanie geen olie. En ik heb begrepen dat westerse vrouwen minimaal 50 kamelen zijn, en hiervoor heeft Pa geen plek op het balkon.
Maar verder heb ik het enorm naar m'n zin. Tot schrijfs. Liefs van Jolanda

• 24 Mei 2008 - 20:20

Annita:

Ha zus,
    't klinkt allemaal erg leuk! Lekker genieten en doe Pa de groeten!
    kus, Annita

• 24 Mei 2008 - 20:50

De Van Lootjes:

He reiziger,

Nog even en je hoeft niet mer naar bussloo ! Geniet nog lekker van je prachtige reis. wij wachten op de foto's...
    gr,
    Marieke

• 25 Mei 2008 - 07:26

Jan En Jacq:

Salam
    Jerash klonk beter als Knossos.Dat je foto´s niet kon plaatsen dat geloven wij niet natuurlijk. eind van het jaar kun je ook als bruine piet, rondlopen in Elbabwe. Wij kunnen wel enkele kamelen kwijt in Zuidwolde. Geniet, geloof mij de woestijn bergen zijn kaal maar hebben veel kleur verschillen verder in het zuiden richting de rode zee.
    liefs van de brugwachter

• 25 Mei 2008 - 13:30

Teiwes:

Het is altijd weer plezierig jouw reisverslag te lezen. Blij dat je een goede reis hebt gehad en beneieuwd wat je nog alleemaal gaat ontdekken. Het drijven heb je iniedergeval al gehad en dat was toch wel iets waar je nheel nieuwsgierig naar was.Heel veel plezier en de groetjes aan je pa.

Tot gauw wijffie,

gr,

Simone, Bert en Jesse

ps: Jesse heeft zijn zwemdiploma gehaald!

• 26 Mei 2008 - 14:31

Gert:

Ik heb ook een balkon, 2 kamelen kunnen er staan. Ik hoor en zie het al je geniet, das belangrijk ga zo door en de groeten aan je vader, liefs
    Gert

• 27 Mei 2008 - 10:41

Nien:

Jo!! Ben echt zwaar verrast dat je 'zomaar' in Jordanië zit, ben stink jaloers, dat snap je. WAUW! Echt super dat jullie daar zijn..
    Leuk van je te lezen wat je allemaal beleefd en ervaart, ben benieuwd naar je volgende belevenissen.

Haha.. die rijke oliesjeik wordt hem dus niet. Je Pa kan wel een kameeltje op mijn balkon kwijt :-). Maar ja zonder olie zijn ze ook niet zoveel waard hè.. haha, krijg je ruzie over wie de jurk aan mag, dat wil je toch eigenlijk ook niet.

Heel veel plezier!

Dikke kus