Kamelen - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Kamelen - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Kamelen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

27 Mei 2008 | Jordanië, Amman

Hallo allemaal,
Eerst nog even iets over die kamelen, er zijn al 100 kamelen voor me geboden. Dus die plek voor de kamelen die bij jullie in de tuin of op het balkon kunnen staan is niet genoeg. En m'n Pa heeft gezegt dat hij me niet kwijt wilt. De koop gaat dus niet door.
Vandaag de verborgen stad Petra in geweest. Heb nu hele zere voetjes en ben moe, maar voldaan.
Maar eerst zal ik wat vertellen over de afgelopen dagen.
Eergisteren zijn we over de karavaanroute , een slingerende weg door de bergen, rotsen en woestijnlandschappen naar Madaba gereden.
Madaba is een klein plaatsje waar ze een vloermozaiek hebben ontdekt van 5 bij 10 meter met hierop een landkaart van het heilige land. De mozaiek hebben ze ongeveer 1500 jaar geleden gemaakt. Alles in het dorp heeft bijna te maken met mozaiek. Overal waar je kijkt zie je mozaiek. We hebben dus ook een mozaiekschool bezocht waar ze dag in dag uit met mozaiek bezig zijn. 7 uur per dag, 5 dagen in de week. Alleen maar hele kleine steentjes in verschillende kleuren steen die te vinden zijn in Jordanie. We hebben nog even gedacht aan een mozaiekworkshop, maar helaas hadden we er geen tijd voor ;)
Daarna zijn we naar Mount Nebo geweest. Vanaf deze berg zag Mozes (lang geleden) voor het eerst het beloofde land. Nou inderdaad het geeft een prachtig uitzicht over de Jordaanvallei, met uitzicht op de Jordaan, Dode Zee, Jaruzalem en Jericho. Een prachtige groene vallei. Zeker nadat je uit een ander gebied komt, waar alles kaal en dor is. Echt een WOW-moment.
's Middags een lunch gebruikt in een restaurant bovenop een berg. Erg afgelegen, maar wel aan de King's highway. Prachtig uitzicht!
Verder 's middags een kasteel bezocht in Kerak. Een enorm groot kasteel met heel veel gangen en ruimtes (ook onder de grond). Ook leuk, maar ik ben even die oude bende zat :)
Door naar het hotel. We waren al gewaarschuwd, maar dit hotel is niet je van het (zeg naar niet helemaal fris). Details komen misschien later. Het hotel ligt wel op een erg leuke lokatie. Middenin een klein dorpje waar we dus even konden shoppen in de plaatselijke winkeltjes. Leuk om de bakker aan het werk te zien, de verse kip bij de poelier, en de supermarktjes. Heerlijke hapjes (soort koekjes en baklava)gehaald bij een banketbakkertje.
Gisteren voor het ontbijt begonnen met de overgebleven lekkere hapjes van het banketbakkertje. Een goede start van de dag is het halve werk. Daarna het ontbijt met falafelballetjes, een eitje en pitabrood.
Om half 9 vertrokken naar Dana, een nationaal perk. Wat een geweldig mooi gebied! Eindelijk weer tusseen de bomen en het groen. We gingen met een safaritruckje de berg af via een hele steile helling. Aangekomen op een campsite uitgestapt en een heel eind gewandeld en geklommen. Een heel indrukwekkend landschap met veel kruiden en prachtige rotsformaties. Dieren hebben we niet veel gezien, alleen een kameleon, hagedissen en een paar vogels.
Na deze mooie tocht zijn we doorgegeaan naar Petra. Snel onze spullen het hotel in, en de stad in gegaan. Heel touristisch met veel souvenirshops. Pa en ik zagen dat je 's avonds Petra bij nacht konden bekijken. Toen we dit vertelden aan de groep wilde de rest ook met ons mee. Een prachtige tocht door de kloof die verlicht is met kaarsen in papieren zakken. Aangekomen bij de "schatkamer" van Petra een voorstelling gehad met zang en muziek onder het genot van een kopje bedoeinethee (mierzoete zwarte thee met salie en heel veel suiker).
Vanmorgen vroeg uit de veren. Om Petra goed te zien wordt er aangeraden om op tijd te gaan. Dan is het licht het mooist. Doordat ons hotel ongeveer 400 meter vanaf de ingang is, waren we er lekker op tijd. Petra is een verborgen stad die ongeveer 2000 jaar geleden is uitgehakt uit de rotsen. Via een ongeveer 2 kilometer lange tocht door een smalle kloof van ongeveer 80 meter hoog kom je bij een enorm gebouw "de schatkamer" genoemd. Heel bijzonder om hem te zien, nadat je een tijd in de schaduw van de kloof hebt gelopen, zie je dat enorme gebouw verlicht door de ochtendzon. Heel indrukwekkend! Door de zon heeft het gebouw (van ongeveer 40 meter hoog) een roze gloed.Het gebouw is met griekse en romeinse invloeden uit de rots gehakt. Het gebouw wat uit meerdere verdiepingen bestaat heeft zuilen en versieringen (foto's komen later).Verder in het dorp is ook nog heel veel te zien. In de bloeiperiode van de stad hebben er ongeveer 40.000 mensen gewoond. Kan je een beetje een voorstelling van maken hoe groot het allemaal is. Er zijn heel veel rotswoningen, graftombes, een klooster een romeins theater, te veel om op te noemen. Een prachtig landschap van zandsteen in heel veel kleuren (paars, wit, geel, roze, rood, zwart en geel). Prachtig! Sommige grotwoningen worden nog bewoond. Je ziet soms de pannen, waterketel en vuurplaats in de grotten liggen met andere rommeltjes erbij.
We hebben vandaag heel veel gelopen, geklommen en gezien. Ik heb zere voeten, ben moe maar voldaan. Ik ga zo lekker naar bed, morgen om 7 uur gaat de wekker weer.
Veel liefs van Jolanda

• 28 Mei 2008 - 06:17

Nien:

Moge Jo,

Voetjes weer bijgekomen, alle indrukken verwerkt in een prachtige droom.
    Leuk hoor je verhaal, heb helemaal een beetje het idee vanover je schouder mee te kijken. Die avondtoer door Petra met al die lampjes, sprookjesachtig!

Fijne dag vandaag!

Liefs Nien x

• 28 Mei 2008 - 15:32

Jan En Jacq:

Dear Jo 100 kamelen++++
    we weten al jaren dat je van onschatbare waarde bent. Geniet nog volop en bedankt voor je leuke mail. Gelukkig gaan wij verhuizen dan hoef je niet meer naar die oude bende aan de noorderkerkstraat.
    liefs jan en jacq

• 29 Mei 2008 - 18:20

Marieke:

Hebben we ook kleine kamelen ? we willen er graag 4 !

Gr,
    Marieke

• 02 Juni 2008 - 20:40

Gerard Meerbeek:

Heej Jolanda,

Het is nu maandagavond 2 juni, het is hier nu 22.40 uur. Ik stuur je vast een berichtje om je morgen een hele fijne verjaardag te wensen en alvast van harte gefeliciteerd!!!

groetjes,
    Gerard.

• 03 Juni 2008 - 07:38

Yvonne Jeuring:

Hoi Jo,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag! En dat het een bijzondere verjaardag wordt daar twijfel ik niet aan gezien je reisverslagen.
    Je maakt weer prachtige dingen mee! Geniet er nog lekker van!

Liefs
    Yvonne

• 03 Juni 2008 - 17:40

Wendy Horstman:

Hey Jo,

Even niks meer gehoord en je zit in Jordanie....
    Echt geweldig als ik het zo lees.

Van Harte met je verjaardag en geniet er lekker van.

groetjes
    Wendy

• 03 Juni 2008 - 20:41

Barbara Rouwenhorst:

Hoi Jolanda,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. (Mijn zoon Max is vandaag ook jarig) Wat vier je het op een bijzondere plek. Ik heb onlangs een reportage over de stad Petra gezien en het is inderdaad heel indrukwekkend. Blijf genieten en tot ziens in Almere. Ik zal je verhalen blijven volgen.

groetjes, Barbara

• 05 Juni 2008 - 17:06

Alwin:

Hey Jo!
    Klinkt super die trip! Had zelf ook nog bijna een dagexcursie naar Petra geboekt vanuit Egypte, echter de reis was 7 uur heen nog weer 7 uur terug, dus heb het toch maar niet gedaan, maar ben reuze benieuwd naar je foto's als je terug bent. Geniet er nog van! Is je arabisch inmiddels net zo vloeiend als het mijne?