Avontuur in bus en trein - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Avontuur in bus en trein - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Avontuur in bus en trein

Door: Jootje

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 Februari 2011 | Sri Lanka, Colombo

Nog even een laatste berichtje uit Kalutara.
Het is hier nog staads erg warm. In Elburg zouden we zeggen, het is vandaag moekerig. Warm, vochtig en benauwd. Afgelopen avonden heeft het geregend (tropische regenbui) met veel onweer. Soms viel de stroom in het hotel uit, maar verder is het mooi om naar de onweer te kijken die verderop boven zee hangt. Ondanks de onweer varen de vissersboten toch uit.Ik sprak met een vissersman hierover, dat we in Nederland van het water af moeten gaan als er onweer komt, omdat we dat te gevaarlijk vinden. Hij vertelde me dat als ze niet gaan vissen, ze geen geld hebben. Hierdoor gaan ze met weer en wind toch gewoon de zee op.
Maar nu m'n verhaal over ons avontuur. Eergisteren hadden we een afspraak met iemand in Galle. Een prachtige plaats in het zuiden van SriLanka met een oud fort (er zijn hier heel veel invloegen van Nederland terug te zien uit het verleden). We zijn met de lokale bus gegaan. Voor 70 rupee per persoon, enkele reis ongeveer 2 uur (70 km) hobbellen achterin de bus (da's omgerekend nog geen 50 eurocent).
Prachtig om tussen de locals te zitten. Onderweg hebben we nog heel veel schade kunnen zien van de tsunamie. Een jongen in de bus vertelde ons over het gebied en de tsunamie. Veel kapotte huizen en overal fundamenten waar ooit huizen hebben gestaan. Heel triest om dit gebied te zien. Wel zie je aan de kust heel veel nieuwe vissersboten liggen.
In Galle aangekomen hadden we onze ontmoeting bij het station. Samen zijn we wat gaan drinken in een lokalrestaurantje. Goed om te weten wat een colaatje voor een local kost. Voor 35 rupee per persoon heb je een flesje cola. Voor hetzelfde colaatje betalen wij in het hotel 210 rupee. Ja, dat heb je als je in een luxe hotel zit.
Na onze afspraak hebben we nog wat rondgekeken in de stad. De school ging uit, hierdoor was het erg druk op straat met heel veel kinderen in schooluniform (prachtige foto's kunnen maken).Nadat we bij de Nederlandse kerk en de vuurtoren zijn geweest hebben we nog wat rondgelopen en gewinkeld.
Toen zijn we met de trein terug gegaan. Ook weer een belevenis op zich. We reden tweede klas (de keuze was 2e of 3e klas). Nou, ik zou niet weten waar je dit mee kunt vergelijken in Nederland. De geur van motteballen, alles vet en smoezelig, ramen en deuren open, het handt allemaal een beetje aan elkaar. En wat een herrie kan een trein maken zeg! Wat ook spannend in de trein is, is dat je gewoon in de deuropening kunt hangen om een goed beeld te krijgen van de omgeving van het spoor. Veel huisjes zijn lang het spoor gebouwd. De mensen gebruiken het spoor ook gewoon als wandelpad. Hierdoor laat de machinist van de trein constant de toeter horen, om mensen te waarschuwen dat er een trein aan komt. We vonden onszelf behoorlijk stoer dat we met het lokale vervoer hadden gereisd.
Gisterenochtend heb ik even bij het zwembad gelegen tussen al het "touristenvlees". In het zwembad werd er aquarobicsles gegeven. Na een half uurtje was ik er wel klaar mee. Gelukkig maar, want van dat half uurtje ben ik ondanks het insmeren behoorlijk verkleurd in de verkeerde kleur (rood).
's Middags kregen we bezoek van de familie van m'n neef. Na wat gedronken en gegeten te hebben zijn we een stukje gaan wandelen langs het strand. Het was erg fijn om de familie weer te zien en te spreken.
Vandaag is onze laatste dat op SriLanka. Morgenochtend heel vroeg vertrekken we weer naar huis. Maar eerst willen we nog naar Kalutara-stad om nog iets te regelen, en om een bezoek te brengen aan de tempel. Daarna misschien nog een riviersafari om de vakantie af te sluiten.
Tot snel.
Liefs van Jolanda

• 23 Februari 2011 - 07:48

Jan:

Hoi die Jootje,

De verhalen van een bus en trein reis in Zuurtjes land komt vooral Jacq bekent voor. Het was vast niet zo druk als toen bij ons. Geniet nog even van de zon. Goede terug reis en tot horens in Ollanda.

liefs Jan

• 03 Maart 2011 - 11:30

Jacqueline Lammers:

Hoi Jolanda, Leuk om jou weer te volgen met al je avonturen. Inmiddels ben je alweer thuis aan het nagenieten. Heb je de riviersafari nog kunnen doen? Goed om te horen dat het goed met je gaat en dat je het zo naar je zin hebt gehad. Het is altijd leuk om jouw verhalen te lezen. Ik maak natuurlijk niet zoveel mee, behalve dat als ik een keer met de wandelwagen off road ga een lekke band krijg.

Groetjes je oud collegaatje Jacqueline