Veel Wow-momenten - Reisverslag uit Kalutara, Sri Lanka van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Veel Wow-momenten - Reisverslag uit Kalutara, Sri Lanka van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Veel Wow-momenten

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

20 Februari 2011 | Sri Lanka, Kalutara

Hallo allemaal,
Ik weet even niet waar ik zal beginnen met m'n verhaal. We hebben afgelopen dagen weer veel meegemaakt.
Ik wil jullie eerst vertellen van de groentenmarkt in Negombo. De mensen waren heel erg blij met de kinderkleertjes, de bellenblaasjes, maar vooral ook met de foto's die we vorig jaar hadden gemaakt. Willem, nog bedenkt dat je me hebt geholpen met lamineren. Het was ook geweldig om de mensen te zien, maar nu een jaartje ouder. We hadden geluk, want er was markt (markt op woensdag en op zondag). Een prachtige lokale markt met groente, vis, kleding en potten en pannen.
's Avonds weer bij Amehula gegeten.
De volgende dag zijn we nadat we Amal hebben gezien, en Sunil hebben gesproken met Kumar naar Kukuleganga Resort gegaan. We waren om 10:00 uur vertrokken. Met een paar tussenstops bij de groentenmarkt, koffiestop, bank en supermarkt, kwamen we om 16:00 uur aan in Kukuleganga.
Op de groentenmarkt heb ik zeepjes gebracht (waren ze superblij mee), en de rode zonnebrillen van de leveranciersbeurs. Hier hebben we een hoop lol mee gehad.
In Kukuleganga Resort zaten we in hetzelfde huisje als vorig jaar. Grappig om te zien dat er niets is veranderd (zelfs de wasmachine was nog niet aangesloten).
Na de koffers neergezet te hebben zijn we doorgereden naar de familie van Jessika. Ze hebben sinds deze week electriciteit! Fijn om ze allemaal weer te zien, en goed om te zien dat het goed met ze gaat.
Rupika was er ook met haar inmiddels 1 jaar oude dochtertje. Oh Jessika, wat lijkt ze op je toen je klein was!
Miep had de fotoboeken uit Nederland meegenomen, en de hele familie was verbaasd over jullie gelijkenis.
Vrijdag zijn we naar de school geweest. Wat een ontvangst met prachtige bloemen, gebruiken en eten (inclusief kokosnoot en vruchten).
Na het ontvangst hebben we bij de speeltuin gekeken. Door de regenperiode hebben ze de speeltuin nog maar net in gebruik. Volgens ons is deze nog niet helemaal af. De toestellen moeten nog iets beter worden afgesteld (ook voor de veiligheid), en de toestellen staan nog maar 1x in de verf (nog niet helemaal netjes). Ik begreep dat ze de toestellen zelf (ouders van kinderen) hadden geschilderd. Om de speeltuin staat een hele prachige nieuwe muur met allemaal schilderingen erop. De foto's zien jullie in Nederland.
Na wat gefotografeerd te hebben kregen we een toespraak. Miep en ik zaten op een soort podium met heel veel kinderen erbij. We werden toegeproken door de juf (Rupika), en ook door een student en door Chandima! Ik werd er helemaal emotioneel van. Miep heeft de kinderen toegesproken dat het leren op school heel belangrijk is. Ze heeft een heel verhaal gehouden, maar dat is nu te lang om op te schrijven. Ik was heel trots op haar.
Na het bezoek aan school zijn we weer naar de familie gegaan. Met de familie zijn we later op de middag naar de waterval gegaan. Oh, wat is dit land toch prachtig!
Bij de waterval hebben we een eind gelopen en foto's gamaakt.
De waterval heeft een verval van 20 meter. En dit allemaal in een prachtig groene jungle.
Zaterdag zijn we nog even terug gegaan naar de school om rustig foto's te maken van de veranderingen en de wensen van de school.
Na een kort bezoekje bij de familie (even dag zeggen) hebben we de koffers opgehaald, en zijn we naar de rots/grottempel gegaan. Wow! voor ons een prachtige ontdekking. Midden in de jungle een stenen trap (deze is toe aan restauratie)met ongeveer 400 treden naar boven. Best wel pittig, deze wandeling in de tropische hitte. Maar wat een prachige wandeling in de vochtige jungle met de zon door het bladerdak.
Eenmaal boven gekomen een opgraving (ze zijn hier nog mee bezig) waar ze oerbeschaving (schedels, botten en gereedschap) hebben gevonden. Volgens de informatie die ik heb gekregen meer dan 38000 jaar oud.
En als toetje op de wandeling een groot liggend gouden boedhabeeld. Super!!
Na een kleine donatie voor restauratie weer naar beneden toe. In de verte hoorde we onweer rommelen. Toch hebben we het op een paar kleine spettertjes drooggehouden.
Eind van de middag naar Katulara gebracht. In het KaniLanka Resort werd ik een beetje verlegen van de luxe. Dit is wel weer even wennen. Ook aan al die blanke touristen moet ik weer even wennen.
Vanmiddag gaan we naar de familie in Bandaragama.

Tot schrijfs!
Jootje

O ja, volgens mij missen m'n collega's me niet (krijg weinig berichtjes van ze). Ik denk dat ik wel wat langer kan blijven op Srilanka ;)

• 20 Februari 2011 - 09:40

Jan En Jacq:

Hoi die Jo,
    Goed dat je weer prima vermaakt. Mooi dat je de mensen weer terug kon vinden om de foto van vorig jaar te overhandigen. Ik hoop dat je genoeg schone kleren bij je hebt. Met zo'n niet werkende wasmachine.
    Geniet nog volop en breng wat warmte mee naar ons kille landje. Vorst met harde koude oosten wind.
    Tot mails en bedankt voor je verslag.
    Maak je maar niet druk om je collega's die weten je volgende week wel weer te vinden. Voordat je het weet zit je weer MAPPEN te verkopen.

liefs Jan en Jacq