Vandaag de grote groene gezien - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Vandaag de grote groene gezien - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Vandaag de grote groene gezien

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

28 Maart 2015 | Mexico, Mérida

Ola,
Nog even een verslag vanaf het begin van de reis.
Woensdag waren we op tijd vertrokken, om nog even bij m´n zus gedag te zeggen. Na een heerlijke kop koffie zijn we door mijn zwager naar Schiphol gebracht.
Om 11:45 uur zijn we met de dreamliner van Arke vertrokken. Met een grote boog vlogen we over IJsland (we zagen sneeuw en ijs), langs de kust van Amerika (Boston, NewYork, Miami) om een aantal passagiers af te zetten op Cuba.
Op Cuba zou er worden getankt, dus moesten we het vliegtuig uit. Alle handbagage mee, om daar nog een keer door de scan te halen... Ach, zo hou je de mensen op Cuba ook aan werk.
Grappig vond ik de uniformen van al het personeel. De dames hadden een korte rok aan, met daaronder verschillende netpanty´s met bloemen. De een nog mooier dan de ander. Een aantal van hen liep op hoge hakken. Hierdoor had het een hele andere uitstraling dan dat ze van de beveiliging waren. Ze waren heel erg druk, vooral met het bijpraten met hun collega´s. Nadat onze spullen door de scan waren geweest, hadden ze niet eens in de gaten dat de goederen van de band af vielen. We werden zelf ook goed gescand (alsof we in Nerderland nog niet goed waren gecontroleerd..).
Na een drankje op de luchthaven vlogen we verder naar Cancun (Mexico).
Om ongeveer 21:00 uur kwamen we daar aan. Onze reisbegeleider was door omstandigheden nog niet aanwezig, maar wij hadden elkaar al gevonden en kennis gemaakt.
Met de bus zijn we door de touristenoorden van Cancun gereden (hotels, discotheken met harde muziek en dansende dames) om naar ons hotel te gaan.
Het is een mooi hotel met een binnentuin met een zwembad en palmbomen. Nadat we bij de buurtsuper inkopen hadden gedaan, hebben we op ons eigen balkonnetje (met uitzicht op het zwembad) een biertje gedronken.
Na een lange reisdag heerlijk geslapen.

De volgende morgen een heerlijk ontbijt met tortilla chips, zure room, gebakken aardappels, bacon en ei. Daarna vers fruit met yoghurt en een overheerlijke zongerijpte mango. En dat alles met uitzicht op de palmbomen en het zwembad... Hier kan ik wel aan wennen voor de aankomende weken :-)

Met de bus het lustoord verlaten en op pad naar een oude maya-stad Chichen Itza (een van de wereldwonderen), om daar door een Nederlandse gids meer uitleg te krijgen. Indrukwekkend wat ze daar allemaal hebben gebouwd.
Na de wandeling door de stad, met vele touristenstalletjes en de brandende zon, naar de paradijselijke zwemgelegenhied zoals ik in het bericht hiervoor heb geschreven.
Daarna moe en voldaan naar Merida gereden, een grote koloniale stad met leuke pleinen. We hebbebn een hotel in het centrum van de stad. Het hotel lijkt aan de buitenzijde niet groot, maar het heeft ook een binnentuin met een zwembad met palmbomen. Heerlijk om nog even te plonzen, voordat we de stad gaan verkennen.

Vrijdag naar Celestun geweest, om daar met een speedboot over de Golf van Mexico te gaan, om dieren te spotten. Onderweg pelikanen, reigers, aalscholvers, fregatvogels, zeearend en kingfischers te zien. We zijn een rivier op gevaren om daar Flamingo,s te zien. Prachtig! De mannetjes hadden hun mooiste verenkleed aan, om daar al balsend de vrouwtjes te versieren. De vrouwtjes hadden hier nog geen oog voor, die waren nog bezig met andere zaken.
Halverwege de tocht op de rivier zijn we een mangrove-bos ingevaren.
Prachtige natuur! Bij een waterbron zijn we de boot uit gegaan om via een steiger de mangrove nog beter te kunnen bekijken. Dichtbij de bron lag een grote groene krokolil te chillen (ongeveer 3 meter lang). We konden deze op ongeveer 10 meter afstand goed bekijken. Doordat we op de steiger stonden was er geen gevaar. Prachtig om dit beest goed te kunnen bekijken in zijn natuurlijke omgeving.
Een eindje verderop kon je gaan zwemmen in het heldere water. Dit heb ik toch maar even niet gedaan..
Pa bedacht zich niet, en met een bommetje sprong hij het water in om lekker te kunnen afkoelen. Ik vond het beter om even op de spullen te passen..
Na een late lunch op het strand, zijn we terug gegaan naar Merida, om nog een stukje van de stad te bekijken. Onderweg een mooie handgeknoopte tweepersoons hangmat gekocht.
´s Avonds met de groep gegeten en op een terras gezeten. Het was er gezellig druk met live muziek. Mensen waren lekker aan het dansen.
Ook was er een demonstratie van het balspel wat vele jaren geleden werd gespeeld door de Maya´s. Op het plein waren indianen aan het dansen met trommels en prachtige verentooien (Wow!).
Er was ook een mogelijkheid om je geest te laten reinigen door twee sjamanen. Pa is in de rij gaan staan, en heeft dit ondergaan.
Mooi om te zien. Vandaag (zaterdag) maar eens kijken of er veel is veranderd aan hem :-)

Nu snel naar het ontbijt. Tot later!

• 28 Maart 2015 - 14:27

Je Tante:

Hee Jo!
    het lijkt erop dat ik de eerste ben die op jouw prachtige verhaal van vandaag mag reageren! Wat een belevenis en wat een enthousiast en mooi verhaal!! Daar moet het heel mooi zijn! Ik hoop dat je veel foto's maakt. En kun je al aan je pa merken dat die "anders" is?? Spannend! Geniet ervan en ik kijk met belangstelling uit naar hert vervolg! xx Groetjes. Mipe

• 28 Maart 2015 - 23:58

Je Zus:

Hoi Jootje,
    Zo te lezen, genieten jullie enorm. Nooit geweten dat pa zo'n held is, om in de buurt van een krokodil te zwemmen. Hoe ouder, hoe gekker! Leuk om jullie verhaal te volgen. Ik kijk nu al uit naar jullie volgende belefenis. Geniet!
    Dikke kussen, je zus &co.

• 29 Maart 2015 - 22:45

Fadoua:

Wow Jo, wat hebben jullie al veel kunnen zien en kunnen doen. Wat gaaf en enggg die krokodil haha. Ik zou ook niet gaan zwemmen, dapper van je pa.
    Ontbijtje klonk ook goed..is weer wat anders met aardappeltjes de dag beginnen haha. Leuk leuk leuk...zie de verhalen tegemoet. Geniet!!
    Hier veeel regen je mist niks haha...de klok is een uur vooruit dus dat is ook ff wennen. Nou tot horens/lezens! Xx

• 01 April 2015 - 09:51

Jo Van Der Loos:

Hoi Jolanda ik heb vanmorgen genoten van je reis beschrijving ik zag het helemaal voor me wat zullen jullie genieten ik weet hoe het voelt groetjes voor jullie alle twee van Jo.

• 02 April 2015 - 00:00

Thea:

Hallo Jolanda . Je verslag gelezen wat beleven jullie veel. Kan het wel allemaal in jullie koppies?
    Hoop dat je je vader een beetje in de hand kan houden want ik wil hem toch wel heelhuids terug zien.
    Had al een keertje gereageerd maar zie het niet terug dus misschien niet goed doorgekomen.
    Geniet nog maar lekker van de volgende 2 weken. Hier is het slecht weer. Misschien met de Pasen
    wat beter. Groetjes van Thea.