Contrasten - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu Contrasten - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Jolanda Teeuwen - WaarBenJij.nu

Contrasten

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

02 April 2015 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

San Cristobal is een stad met veel contrasten.
Er rijden grote nieuwe auto s rond, maar je ziet ook mensen op blotevoeten lopen.
Hippe winkels, maar ook veel staatverkopertjes die hun zelfgemaakte waren aanbieden. Dames op hoge hakken met een bijpassende tas, hondjes met een jasje aan, maar ook veel kleine kindertjes met groezelige gezichtjes.
Het is soms moeilijk om dit contrast te zien.

Gisteren zijn we met een gids naar twee dorpjes in de buurt geweest, om te zien hoe deze mensen leven.
In Chamula bezoeken we een huis van een van de leiders van de stad. Het huis is versierd met planten en bloemen. Er liggen dennennaalden op de grond wat een heerlijke geur geeft. Er werd ons verteld hoe we de verschillende mensen herkennen en wat hun gebruiken en gewoonten zijn.
De vrouwen lopen hier in zware zwarte wollen rokken. Deze zjn gemaakt van de wol van het schaap. Het schaap is hier heilig, en mag hierdoor niet op de foto worden gezet. Ook de mensen met een witte schapenvacht mogen niet worden gefotografeerd. De mannen hebben een witte schapenvacht om, of een zwarte dikke wollen poncho. Allemaal met een hoed op. Het is prachtig om te zien.
In de kerk worden rituelen gedaan, Op de grond zitten mensen met veel verschillende kleuren kaarsen op de grond. De grond is bezaaid met dennennaalden. Verderop in de kerk zijn ze met wierook de kleding van de heilige beelden aan het reinigen. De kerk staat hierdoor vol met rook.
Buiten op het plein is een markt waar de indianen hun goederen te koop aanbieden.
In het dorp verderop (Zinacatan) zijn we bij een familie op bezoek geweest. Een aantal dames hebben in de keuken laten zien hoe ze de tortilla s bakken. Op een houtvuur worden ze gebakken. het plafond van de keuken is door het houtvuur zwart. Met bonen. kaas en gemalen pompoempitten eten we deze met smaak op. Een proefje zelfgestookte drank is ook lekker.
Buiten worden zelfgeweven en -geknoopte producten verkocht. Op de binnenplaats spelen heel veel kinderen.
De mensen hebben allemaal prachtige gekeurde kleding aan.
In de middag hebben Pa en ik de stad San Cristobal ontdekt.
We zijn naar verschillende kerken geweest. De San Domingo is een prachtige kerk. Op het plein rond de kerk is een grote indianenmarkt. Prachtige wollen poncho s, lederen tassen en geborduurde kleding wordt hier te koop aangeboden. We zijn aan de rand van de stad trappen op gelopen om een mooi uitzicht te krijgen van de stad. Er zijn hier mooie muurschilderingen, die de een beetje vervallen stap op te fleuren.
s Avonds op het terras zien we veel verschillende mensen lopen. Er lopen tot laat in de avond kleine kinderen op staat. Een meisje van een jaar of 7 heeft een grote bos rozen bij zich, en komt hiermee de tafeltjes langs. Een jongetje, nog kleiner en jonger, loopt met een houten bakje met sigatetten en snoepjes. Een paar schoffies met schoenpoetsspulletjes zitten voor de etalage van een winkel naar de TV in de etalage te kijken. Een klein meisje komt bij ons aan tafel zitten om haar beeldjes van klei (zelfgemaakt?) te verkopen. We spreken elkaars taal niet, maar we begrijpen elkaar. Vrouwen zitten op straat en lopen met hun baby op hun rug, of zitten met hun kindje aan de borst op straat. Ze sjouwen hun verkoopspullen met zich mee.
Pff...., gisteren veel gezien om te verwerken.

XXX Jootje

• 02 April 2015 - 16:44

Jo Van Der Loos:

Ik zie het echt helemaal voor zo als jij het beschrijft heb ik het ook gezien ik ben ook de trappen op gelopen om het van boven af te zien en in die kerk met al die mensen en rook geweldig tot de volgende aflevering bedankt voor deze groetjes voor jullie.

• 02 April 2015 - 17:21

Fadoua:

Wat heb je weer veel gezien en meegemaakt..kan me voorstellen dat je dat allemaal moet laten bezinken. Wel heel erg leuk allemaal, mooi om te lezen al de gebruiken en cultuur die je omschrijft. groetjes Fa

• 03 April 2015 - 08:59

Je Tante:

Jolanda! Wat een prachtige beschrijving. Ik zie het allemaal voor me. Wat moet jij hiervan genieten!
    Groeten voor Jur en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    Miep

• 03 April 2015 - 14:41

Jan En Jacq:

Hoi Jo en Jur,

Sorry dat wij niet eerder gereageert hebben, je snapt wel druk druk druk.
    jacq hersteld in kleine stapjes. geniet van al deze indrukken.
    Tot mails, je hoort wel hoe het ons vergaat als je weer thuis bent.

liefs jan en jacq

• 05 April 2015 - 13:14

Thea:

Hallo Jolanda en Jur,

Hier ook een reactie van mij. Heb al meer gereageerd maar zie ze niet terug. Hoop dat het wel gelukt is.

Wat genieten jullie van al het moois. Ben toch wel een beetje jaloers dat je dit allemaal met je Pa meemaakt. Zou het toch ook wel mee willen maken. Maar ik gun het je van harte.

Hoop wel dat je hem van al te gekke dingen kunt afhouden.
    Vandaag 1e paasdag met mooi weer. Jo is op de koffie geweest.

Fijne dagen nog en tot schrijfs. Groetjes van Thea.